Damfotboll

Nu ska jag direkt klargöra att jag inte är motståndare till att tjejer spelar fotboll. Det är var och ens fria val att utöva idrott på vilken nivå det än må vara. Det är snarare just nivån som jag är tveksam till. När damfotbollsboomen med Öxabäck i spetsen drog igång så var det av förklarliga skäl mer vilja än förmåga. Men nu när alla "elitspelare" i stort sett växt upp med fotbollen och tränat, inte sällan med killar de första åren, borde nivån vara mycket högre på själva spelet. Men då jag på senare tid följt diverse landskamper, både vänskapliga och i tävlingssammanhang, måste jag påpeka att det saknas oerhört mycket mer än fysik och snabbhet. Inte ens på landslagsnivå verkar teknik och spelförståelse vara speciellt utvecklad. Jag kan ha fel, men jag är övertygad att vilket Pojkar 14 lag som helst "spöar skiten" ur Svenska Damlandslaget i fotboll! Det finns några få undantag men generellt är det illa ställt med kompetensen. Speciellt målvakterna verkar sakna både bollsinne och snabbhet. Den enda målvakt jag sett som verkar kompetent är i Tyska landslaget. Om man tar de bästa spelarna i klubbarna och sätter i landslaget borde det bli bra. Inte mediokert som nu. Man förvånas av hur svårt det verkar vara att både ta emot och leverera en boll till rätt adress. Alla bara "tjongar" iväg bollen till synes helt planlöst. En och annan boll letar sig fram till en medspelare och då är det målchans direkt. Om skottet går innanför målramen så är det mål 9 gånger av 10. Tyvärr går inte många skott på mål i varje match. Tjejer kommer aldrig att skjuta och tackla lika hårt eller springa lika snabbt som killar men nog fan borde de kunna bli lika tekniska och passningssäkra. Samt ha spelförståelse. Framför allt i ett landslag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0