Vända kappan efter vinden.

Eller vad man nu ska kalla det.
Jag menar inte att man måste basunera ut sina åsikter i alla lägen. Det är var och ens fria val att hålla inne med vad han eller hon egentligen tycker i ett ämne. Det kan vara ett bra sätt att undvika onödiga konflikter.
Men jag har noterat att många byter åsikter lika ofta som dom byter syre i lungorna, just för att jamsa med den som dom för tillfället pratar med. Speciellt om det är en person som dom ser upp till eller är beroende av.

Om jag exempelvis är supporter till IFK Göteborg och någon vän skriver "HATA BLÅVITT" i statusen på Facebook. Varför ska jag då trycka "gilla" på den statusen för att jag är vän? Jag behöver ju inte klicka just på det inlägget.
Om en person jag vet är näst intill nynazist trycker "gilla" på en anti-rasist status bara för att den personen står med på samma vänlista tycker jag faktiskt att man missbrukar den vännen. Det är väl i så fall bättre att säga "jag delar inte alla dina åsikter men tycker ändå att du är en bra vän". Vi kan inte tycka lika om allting. Vi har alla olika bakgrund som stöd för vår uppfattning. Man kan naturligtvis ändra uppfattning. Men för att det ska bli "på riktigt" tar det tid.
Det är lite som att lära känna en ny människa, det gör man inte på en dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0