pensionen

Fick en ingivelse att för första gången på säkert fem år öppna det "orangeakuväret". Det var som jag befarade ingen rolig läsning. Jag räknade  snabbt ut att den dagen jag går i pension så kommer jag kunna unna mig ett mål mat var tredje dag, under förutsättning att jag bor i en utrangerad husvagn på någons bakgård och endast betalar för el och vatten. Ska det vara så i det som politikerna kallar "en av de mest välmående länderna i världen"?
Jag har arbetat hela mitt vuxna liv och betalat via skattsedeln till min pension. Och kommer att betala i 20 år till. Men till vilken nytta. En bekant som jobbar med försäkringar sa till mig att jag behövde "privatspara" minst fem tuen i månaden under dessa tjugo år för att kunna lyfta samma lön som idag! och det är fan ingen hög lön.
Det skulle bli att flytta direkt till tidigare nämnd husvagn.

Nu är väl sannolikheten att man får uppleva pensionsålder ganska lite.
Jag frossar ju i allt som Socialstyrelsen har på sin "svarta lista". Förutom cigaretter då, men i övrigt är det mesta förmodat livsfarligt.
Livet är relativt kort så varför inte leva det? Jag menar varför spara för döden och ålderdomen när du ändå inte kommer äga mer än skiten i röva. Och det är nog inte att hoppas på att "berikarna" kommer att dela med sig av sina knark, sex och mygelpengar.

Hur kommer Sverige se utom 20 år? Kommer Tomten fortfarande på Julafton. Firar vi nyår den 31/12. Finns Påsken kvar som högtid och kommer Midsommarfirandet vara förbjudet i lag.
Eller är nya högtider som Ramadan som gäller. Klädkoder där kvinnor riskerar spöstraff om de visar sig utan Burka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0