Kommunal upphandling och inköp!

Vi har budgetunderskott i Marx Kommun! Vad beror det på? Inkompetens är en stor del men även det faktum att miljontals kronor varje år går åt till att betala överpriser för upphandlingar och övriga inköp av "förnödenheter" inom kommunen. Upphandling av stora projekt kan vi lämna till ett annat inlägg, men det är även de små inköpen som kostar långt mer än nödvändigt. I vissa fall 10 gånger dyrare än om samma vara köps in på annat håll än det som regleras i avtalen mellan dels kommunen och privata företag, men ännu allvarligare mellan olika enheter inom kommunen. Där exempelvis ockerhyra tas ut för möteslokaler. Inköp av möbler hänvisas till den dyraste leverantören och matinköp till mindre verksamheter måste ske genom storköksleverantörer där både priserna och förpackningarna är långt större än om livsmedlen inhandlades lokalt och i för verksamheten anpassad storlek. Så här fungerar det i de flesta kommuner och det är våra skattepengar som går åt. Om de ansvariga för respektive område skulle administrera inköpen av förbrukningsmateriel, förnödenheter, möblemang, belysning och inredning till  de kommunala verksamheterna genom inköp på IKEA, EKO, Willy´s, m fl "lågprisalternativ" i stället för INFORMA, CERVERA och liknande. Samt lät bli all kostsam korsfakturering inom kommunen så skulle underskottet vändas till ett miljonöverskott. Tänk på det nästa gång ni undrar varför skolor, vårdinrättningar och fritidsverksamheter läggs ner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0