Märkligt Tyst

Inte en enda gång den senaste veckan har jag hört eller läst ordet "klimathot". Jag ska erkänna att jag inte tagit del av varje nyhetssändning och ej heller lusläst dags- och kvällspress. Men några veckor innan jul när termometern fortfarande visade plusgrader roade jag mig att räkna antal gånger detta ord i olika böjningsformer använts i media. Under en dag gjorde jag ett streck för varje artikel i tidningar och på nätet samt varje gång en nyhetsuppläsare, meteorolog eller programledare nämde "klimathotet". 49 ! streck blev det. Och då har jag säkert bara noterat "toppen av isberget". Norra halvklotet upplever för närvarande den kallaste vintern på över 100 år. Det snöar rikligt och är mer än 10 minusgrader från USA i väst till Japan i öst. Plusgrader existerar endast i södra Europa och länder som England, Frankrike, Tyskland m. fl. upplever full vinter. Enligt Al Gore och hans klimatmuppar skulle detta aldrig mer inträffa. Snö söder om Dalälven var något som våra barnbarn endast skulle kunna läsa om i historieböckerna. 20% av dagens landmassa spåddes vara täckt av smältvatten inom bara ett 10-tal år. Samtliga isbjörnar drunknade och polarisarna borta. Nu är det så att i verkligheten kommer inte något av detta att ske. Planeten har redan börjat justera temperaturen. Sedan 2000 har ingen temperaturhöjning noterats och tittar man på kurvan från 2007 och räknar med de uppskattade siffrorna från pågående vinter, ser det ut som en rejäl temperatursänkning är att vänta. Detta är inget konstigt. Seriösa forskare har hela tiden vetat att Jordens temperatur varierar inom ett antal grader. Precis som temperaturen inomhus trots att man använder termostater. Detta är normalt och inget som vi kan påverka. Vilket på sikt kan ge ett betydligt allvarligare scenario än en temperaturhöjning. Nämligen om medeltemperaturen sjunker en tre, fyra grader. Då kommer det att drastiskt försämra förutsättningarna för att odla spannmål och andra grödor. Vilket i sin tur kommer att medföra svältkatastrofer. Främst i U-länderna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0