Folk kan fan inte köra bil!!!

Blev vittne under lunchen till hur en tjej på EU-moped nära nog blev påkörd för att hon följde trafikreglerna!
Hon gjorde precis som man ska på icke huvudled, nämligen iaktog högerregeln. Hon saktade in för att nära nog stanna då det kom en bil från höger. Bilen bakom hennes moped girade med minsta möjliga marginal förbi henne på övergångsstället och fortsatte rakt fram. Den bilist som hade företräde satt som ett UFO och glodde på tjejen med mopeden. Då han hade rutan nervevad på bilen så ropade hon att "det är högerregel här". "Vad är det för nå´t" svarade han! Då körde tjejen iväg. Jag har hört många säga att Borås har Sveriges sämsta bilförare. Vilket förmodligen stämmer men jag vill nog lägga till resten av Sjuhäradsbygden också. Det verkar vara kutym att köra "går det så går det" i trafiken.
Jag ser ingen direkt grupp som är sämre än andra utan det är ganska dåligt ställt med kunskapen i alla led. Möjligen är yngre bättre på att följa högerregeln och blinka, speciellt i rondeller. Vilket äldre inte har en aning om hur man gör.
Kan det ha att göra med att äldre i högre utsträckning är Socialdemokrater som av "födsel och ohejdad vana" , vägrar att släppa in någon från "höger" ?
Och ECO-driving. Vad är det för dumheter? J-a hysteri enligt min mening och ett bra sätt att förkorta livslängden  på en bilmotor. Full gas på 5:an från 40 km/h! Hur bra är det tror ni. Och drar det mindre bränsle. Ja än att köra som en racerförare. Men inte om man kör som man borde. Jag kan utmana den som är sugen på att bevisa att jag har fel när jag hävdar att jag kan köra snålare med sunt förnuft utan att skada motorn, än någon kan göra med ECO-driving.

Kommentarer
Postat av: Göran Svantesson

Det är inte bara sjuhäradsbor som har tveksamma kunskaper i trafikkunskap/vett.

Var på väg hemmåt när jag på längt håll ser en "kö" på 2 mötande bilar. Helt plötsligt börjar den bakre köra om, över dubbla heldragna mittlinjer. Jag ser att det kommer att bli "nära, riktigt nära". Jag ställer mig på hejdarn och lägger mig på tutan. Vad händer: BÅDA MÖTANDE GER MIG ONDA ÖGAT OCH FULA FINGRET!!! Till saken hör, att jag kör ett illgult 24 meter långt och 45-50 ton tungt fordon med massa lampor som borde synas ganska långt.

Smålänningar är inte mycket bättre!

2009-08-31 @ 20:42:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0