"Pissepotta"

Nattkärl, vet ni vad det är för något? Jo det är en anordning som användes förr när folk var hänvisade till utedass. Speciellt i stan när det gemensamma utedasset kunde ligga 4-5 trappor ner på gården, var det väl förmodligen inte så roligt att behöva traska ner med "flaggan på halv stång" eller mitt på vintern för att lätta på trycket. Jag har dock funnit en anledning  för att återinföra nattkärlet trots moderna bekvämlighetsinrättningar i huset. Och då menar jag inte att det är för att man behöver springa upp flera gånger på grund av "åldersproblem", dvs pinkar som Janne Boklöv pratar, utan för att slippa gå upp ur sängen. För det kvittar ju om man sovit endast 4-5 timmar och är trött så man nästan spyr. Efter toabesöket är man om inte klarvaken så i alla fall inte sömnig nog för att glida tillbaka ner i medvetslöshet. Och det är ingen idé att försöka somna om. Öl, kaffe, mjölk, vatten eller vad man nu druckit på kvällen ska ut och med värkande njurar så är det bara att krypa till korset. Men då kroppen inte tål att resas till upprätt ställning utan att "tro" det är morgon funderar jag på om inte "pissepotta" vore något att införa i sovrummet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0