Trafikskolor, körkort och "fornminnen"!

Läste för ett tag sedan om att trafiskolelärare pratar en hel del i mobiltelefon under elevens utbildningstid. Trodde faktiskt att det skulle bli lite "liv" om detta. Men tydligen så är det ingen som reagerar på att dyrbar tid beskärs av telefonprat. Borde det inte vara förbjudet då även säkerheten sätts åt sidan i och med att lärarens fokus tas ifrån trafiksituationen. I övrigt funderar jag på om inte det är onödigt krångligt att ta körkort i detta land. Och då menar jag inte i första hand själva körningen utan den teoretiska delen. Jag har studerat lite av den teori som dagens elever ska kunna och det är en ganska stor mängd oviktig information samt hen inte obetydlig mängd rena "påhitt" som saknar parktisk eller vetenskaplig grund. Som exempel finns en fråga som lyder "vad måste en bil ha vid färd" Svarsalternativen är, Varnings triangel, Katalysator samt något mer jag inte kommer ihåg just nu. Rätt svar är katalysator! Vilket inte måste sitta på en bil tillverkad före 1988. Ett rent sakfel eller i "bästa" fall en felformulering.  Varningstriangel måste finnas på plats vid kontrollbesiktning. Så den borde väl vara lagstadgad om inte alla instanser har olika bestämmelser. Sedan är jag väldigt fundersam till att ingen som helst kontroll görs av förare från det att dom tar körkort till att dom avlider. Jag köper argumentet att man blir säkrare förare med åren, men någonstans vid all inlärning så dalar ju förmågan på ålderns höst. När jag idag körde från jobbet så fick jag ett fordon framför mig som framfördes som om föraren antingen var rejält packad eller kraftigt synskadad. Hastigheten på ekipaget varierade, ofta till synes helt omotiverat, mellan 40-70 km/h. Placeringen på vägen utnyttjade både dikesren och mittlinje och det såg på det hela taget ganska farligt ut. Nåväl efter någon kilometer så fick jag möjlighet att köra om. Det jag såg i bilens framsäten fick mig att fundera på om inte damen bravid faktiskt "tolkade" åt mannen som körde. Och att han faktiskt inte såg "ett skit" av något framför ratten. Hon gestikukerade oavbrutet och han stirrade stint rakt framför sig och korrigerade rattrörelserna som på kommando. Jag hade ingen möjlighet att följa deras vidare äventyr då det var ytterligare 12-15 bilar som ville passa på att köra om då vägen tillfälligt bjöd på en raksträcka. Men som ett tips, ser ni en grön Seat Ibiza av sedanmodell så håll er på avstånd. Det kan vara detta "forminne" med fru som är ute och "nattorienterar"!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0